2011. február 21., hétfő

Erdélyi lucskos káposzta(leves)

A lucskos káposzta családunk egyik legnagyobb kedvence, amely nagyon gyakran kerül az asztalra. Disznóhússal, füstölt disznóhússal, libahússal, sőt tyúkhússal is elkészíthető, persze az íze a hústól függően mindig más lesz, de mindenik változata finom. Eredetileg a lucskos olyan füstölt disznóhússal készül, amelyen a bőr és kövéres rész is rajta van.
 A kakukk ugyan még nem szólalt meg (a hagyomány szerint csak akkor szabad a "disznólábat" levenni a füstről), de a szüleim nem tartották most ezt be, megkezdtek egy disznósonkát, hát abból muszály volt egy finom lucskost főzni.

Hozzávalók:
  • kb. fél kg füstölt disznóhús bőrével és kövéressével együtt
  • 1 fej káposzta
  • 1 hagyma
  • csombor
  • kapor
  • 1 tojás
  • 2 evőkanál liszt
  • 1 - 2 dl tej
  • csorrintásnyi olaj
  • őrölt pirospaprika
  • ecet ízlés szerint
  • bors
Elkészítés:

Körülbelül 3 l vízben a disznóhúst főni tettem. Amikor a hús megpuhult, hozzáadtam a kockára vágott káposztát, az apróra vágott hagymát, és megsóztam. A csombort és kaprot cérnával összekötöztem, és azt is beletettem a levesbe. Amire a káposzta megpuhult előkészítettem az eresztéket: egy tojássárgáját a két evőkanál liszttel csomómentesre kavartam, felöntöttem a két dl tejjel és kevés vízzel. Amikor a káposzta megpuhult, levettem a lángról, és óvatosan hozzáöntöttem az eresztéket, sóztam, borsoztam, ecettel savanyítottam. Többet nem tettem vissza a lángra, mert az ereszték hamar összefut benne. Végül egy csorrintásnyi olajban megfuttattam egy kevés pirospaprikát, és a levesbe öntöttem. Tálalás előtt a húst kivettem, felszeleteltem, úgy tettem a tányérokra. Tejfölt és csípőspaprikát is tálaltam mellé.

9 megjegyzés:

@havas írta...

Imádom! (Egyébként is, a levesekkel barát vagyok!)

Kati írta...

Kata, én leves nélkül élni sem tudnék, és úgy érzem ebben a műfajban vagyok a leginkább otthon, mármint a levesekben.

Névtelen írta...

Megcsinaltam,finomabb lucskost meg em ettem, a ujra rakerült a sor.köszönöm a receptet!

Kati írta...

Kedves Névtelen,
örvendek, hogy ízlett a kucskos káposzta, én édesanyámtól tanultam, aki peddig az én nagymamámtól, így csakis finom lehet, hisz több évtizedes tapasztalat van mögötte. Isten hozott a blogomon, gyere hozzám máskor is:)

Unknown írta...


Erdelyböl kerültem Nemtorszagba, evekig probalkoztam lucskos receptekkel ami az anyukamehoz hasonlo izekere wmleztessen. Amiutan az Önet kiprobaltam felujjongtam: ez az! azotta rendszeresn kerül a menübe, a ferjem is nagyon kedveli!
Köszönöm!
I.McKinney

Kati írta...

Iolanda McKinney, Isten hozta a blogomon, higyje el, ezek a legörvendetesebb visszajelzések nekem, amikor kipróbálják, s ízlik az étel az én receptem után. Ezért is hoztam létre a blogot, hogy a mi erdélyi ételeinket többen megismerjék. Örvendek, hogy sikerült felidéznem Önben (Önökben)anyukája főztjének ízét. Szívesen visszavárom máskor is, válogasson az erdélyi receptekből. Üdvözlettel, Kati

Kinga írta...

Mi is pontosan így készítjük, csak pirospaprika nélkül.

Kati írta...

Kinga, de jó:) Nagyon finom leves. Isten hozott a blogomon, gyere máskor is nézelődni :)

Névtelen írta...

Finom a Lucskos káposzta leves!
Piros paprika megfutatva nem kell, nem egészséges, sem tej, jó a víz a habarásnak! Én hagymát sem teszek! A többi hozzávaló az mind jó és így lesz finom!!
Én így tanultam Édesanyámtól és nagyon finom volt!!!!!