2012. szeptember 27., csütörtök

Cickafark fűszersós zsömle

A cickafark fűszersó készítését Erdőkóstolótól tanultam még a nyáron, el is készítettem rögvest, napon szedett cickafarkból és sóból. Erdőkóstoló tanácsára, só nélkül, fűszerként is tettem el cickafarkot, így lemorzsolva. Az ötletet itt is köszönöm neked Erdőkóstoló:)
Gondolom azt ti is tudjátok, hogy a cickafark gyógynövény, többek között az emésztést is segíti. Gondoltam egy kicsit újítok és magok helyett cickafark fűszersót tettem a zsömle tésztájába és tetejére. Nagyon finom lett, éppen annyira érzik rajta a cickafark enyhén kesernyés íze, amennyire kell.




Hozzávalók:
  • 25 dkg liszt
  • 2 kávéskanál cickafark fűszersó
  • 2 evőkanál olívaolaj
  • fél kávéskanál só
  • fél kávéskanál cukor
  • 15 g élesztő
  • 1, 3 dl natúr joghurt
  • 3 evőkanál tej
a kenéshez, szóráshoz
  • 1 tojás
  • 1 kávéskanál cickafark fűszersó
Elkészítése
A lisztet egy tálba öntjük, a közepébe mélyedést vájunk, belemorzsoljuk az élesztőt, megszórjuk a cukorral, és a langyos tejjel. 5 – 10 percig kelni hagyjuk. Ezután hozzáadjuk az olívaolajat, a cickafark fűszersót, a sót, a joghurtot, majd jól összegyúrjuk. Konyharuhával letakarva 1 órát pihentetjük. Pihentetés után vastagabb rúddá sodorjuk a tésztát, és 8 részre osztjuk. Mindeniket a tenyerünkbe vesszük, és a széleit visszatűrve zsömlévé formáljuk. A tetejüket hagyhatjuk simán, bevághatjuk kereszt alakban, vagy négyzetesre is. A tepsibe sorakoztatva még 15 percet pihentetjük, majd megkenjük az enyhén felvert tojással, és megszórjuk a cickafark fűszersóval. Előmelegített sütőben, közepes lángon, 20 perc alatt megsütjük.


Tipp: cickafark fűszersót szárított cickafark szétmorzsolt virágjának, levelének és sónak keverékéből készítünk.

15 megjegyzés:

Böbe írta...

Nagyon tetszik:))

Hankka írta...

Érdekes lehet az íze, a zsömlék pedig gyönyörűek! :)

Seffer Lilla írta...

Igazán érdekes fűszer lehet, tetszik!

Erdokóstoló írta...

Hát ez nagyon jó ötlet! Azóta készítettem fűszersót más növénnyel is. Medvehagymával, zamatos turbolyával. De érdemes eltenni más gyógynövényt is fűszerként apróra darálva (só nélkül), pl. mentákat, citromfüvet amik édes és sós ételekhez is jók. Pl kefires saláta öntetben. Ismert gyógyfűszer a vad zsálya, kakukkfű, szurokfű. Én utóbbiaknak külön tettem el virágát is szárítva, hogy még díszítsen is.

Bokor Boglárka írta...

Szuper ötlet, bár nem tudom elképzelni milyen lehet az íze. Szépek lettek a zsömlécskéid!

Jámborné Budai Mónika írta...

Jó kis recept és csodásan készítetted el:))

Éva írta...

Nagyon szép, guszta! Finom lehet! Cickafarkot teába használom több gyógyteát összefőzve. Nem is tudtam hogy lehet akár így süteményekbe is használni?

sedith írta...

Na, ez igazán újdonság számomra! Majd jövőre... csak még juttasd eszembe...:)
Jaj, és persze, a zsemlék csodálatosan mosolyognak::)

Elisabeth írta...

Sajnos en nem hallottam a cicka fark novenyrol, fogalmam sincs mit jelent ez angolul...de a zsemleid gusztak es igazan finomak, az biztos:)

marisz57 írta...

Nagyszerű ötlet tésztába tenni a cickafüves sót! Gyorsan szedek még (nálunk a sarj még most is virágzik)és én is készítek fűszersót.
A cickafark nálunk is megbecsült gyógynövény, én a kertemben magam termesztem. Nagyon kedvelem a selymesen keserű ízét, és értékelem a gyógyító hatását.

Erdokóstoló írta...

milfoil (Achillea millefolium)

Katalin írta...

Nagyon izgalmas a fűszerezése :) Szépek lettek a zsömlék és a pogácsák is!

Blogkonyha írta...

Izgalmas lehet ezzel a fűszerrel. Fogalmam sincs milyen ízű ez a fűszer, vagy mihez hasonlít... A zsemlék szép mosolygósak!

Gerdi írta...

De izgalmas! Szoktam cickafarkot szárítani, teának, most is van. De eszembe nem jutott volna ilyen célra használni.

Névtelen írta...

Én is eddig csak teának felhasználva hallottam a cickafarokról, de ez az emésztést elősegítő tevékenysége megfogott. Kár, hogy mifelénk ez a nyár nagyob betett a zöld növényzetnek. Még a fű is visszafele nő. Csak bízni tudunk bennek, hogy a tél már csapadékosabb lesz és hátha helyre billen a föld biológiai egyensúlya.
A zsömléid viszont nagyon-nagyon tetszenek. Olyan szépen mosolyognak.