2011. szeptember 22., csütörtök

Zakuszka

A tegnap zakuszkát, vagy ahogy nálunk mondják givecset főztünk édesanyámmal, két adagot. Kissé hosszadalmas munkálat, de az eredmény magáért beszél. Egész télen élvezhetjük a nyár ízeit.







Hozzávalók:
  • 1 l olaj
  • 2 l tejespaszuly
  • 5 kg piros gogos paprika
  • 2 kg hagyma
  • 1 l paradicsom
  • 1 - 2 kg padlizsán(vinetta)
  • szemesbors
  • babérlevél
  • befőzőpor

Elkészítés:
A zakuszka főzéséhez először is elő kell készíteni minden hozzávalót. A paprikát megmostam, megvágtam, a torzsáját kiszedtem, apróbb lyukú húsdarálón ledaráltam, édesanyám kb. fél l olajjal és kevés sóval megdinsztelte. Utána édesanyám megpucolta a hagymát, cikkekre vágta, és szintén ledarálta a húsdarálón, majd ezt is a megmaradt olajjal együtt megdinsztelte. Én közben megsütöttem, megpucoltam a padlizsánokat, és megfőztem a paszulyt, amelyet anyum darált le szintén a húsdarálón. Amikor minden hozzávalót előkészítettünk fokozatosan kezdtük összevegyíteni őket: először a paprikát és a hagymát öntöttük össze, és hagytuk, hogy együtt felbuzzanjon, ezután beleöntöttük a pár héttel ezelőtt elkészült paradicsomlevet, majd hozzákevertük a padlizsánt, a paszulyt, a fűszereket és folyamatosan kavargatva addig főztük, amíg kezdte az olajat dobni, vagyis amint főtt kezdett az olaj bugyborékolni benne, ami azt jelenti, hogy a felesleges víz elfőtt belőle.  A tűzről levéve hozzáadtuk a befőzőport, üvegekbe öntöttük, és szárazdunsztba tettük, de anyum vízben is kidunsztolja később.

15 megjegyzés:

Éva írta...

Nagyon guszta , valahol tegnap láttam szintén zakuszkát. Az igazság az hogy nem tudom elképzelni milyen? Találgatok csak hogy ez egy fűszerkeverék amit ételhez adtok télen?

Kati írta...

Éva, nem ételbe használjuk, hanem kenyérre kenve fogyasztjuk, isteni finom, itt nálunk mindenki készíti ilyenkor, egész télen eláll, sőt akár két évig is.

Adela Zilahi írta...

Nagyon ugyes vagy! Nagyon fincsi!

trollanyu írta...

Hétvégére tervezek egy adagot elkészíteni, csak az a baj, hogy nincs húsdarálóm. Szerinted, ha leturmixolom, az is jó? Befőzőporom sincs, mi van abban tulajdonképen és mindenképpen kell bele? Köszi.

Gizi írta...

A színe csodálatos, az íze biztosan nagyon finom!! Még soha nem csináltam,de lehet lassan meg kellene próbálnom.:)

Kati írta...

trollanyu, szerintem ha leturmixolod is ugyanolyan jó, sőt krémesebb lesz, a befőzőpor nátrium - benzoátot tartalmaz, mindig szoktunk tenni bele, mert így biztos nem romlik el. Utánanéztem Alíznál is(Fakanálforgató Tollforgató), aki az erdélyi konyha igazi szakértője, de ő is tesz bele befőzőport.

Kati írta...

Gizi, csak ajánlani tudom, nálunkfele ritka az olyan ember aki nem szereti.

Anazar írta...

De jó lenne egy üveggel ide is!! Mifelénk addzsika néven fut hasonló, paszuly az nincs benne, de alma, sárgarépa ;-)

Kati írta...

Anazar, utána is néztem nálad, azt hiszem kipróbálom, nagyon kiváncsi vagyok milyen lehet az almával.

Panna írta...

Hát nálatok is elkészült :)) Tetszik, hogy mindenki másként készíti :))

Adél írta...

Régebben én is sárgarépa nélkül készítettem, de lényegesen nem változtat az ízén.

Roza írta...

Ez biztos nagyon finom. Én még nem készítettem ilyet, de most elgondolkodtam rajta:)

Kati írta...

Panna, ahány ház annyi szokás.:)

Aleda, azt hiszem anélkül csak egy kis munkát spórolunk meg akkor.:)

Roza, nagyon finom, kisebb adagban is ki lehet próbálni, pl, fél adaggal.

Csilla írta...

Anyum is szokott csinálni, ő még gombát is tesz bele ha van otthol. Érdekesen hívják felétek a szemes zsengés paszulyt, ezt még nem hallottam.
Konyhai robotgéppel is kivitelezhető. A késes robotgépbe össze lehet aprítani a hagymát, a paradicsompaprikát (gogos), aztán később a megfőtt paszulyt, illetve ha teszel bele a gombát is. Gyümölcscentrifugán kivitelezhető a paradicsomlé, anyúm frissen akkor készíti hozzá. Szintén a késes részen apritod a padlizsánt is. Nekem egy ilyen edényes darabolós, habotverős, turmixolós és gyömölcscentrifugás gépem van ezzel kiváltok egy halom gépet, csak húsdaráló nincs rajta.

Kati írta...

Csilla, sajnos mi nem rendelkezünk ilyen konyhai robotgéppel, így marad a hagyományos út(a húsdaráló).