2011. október 23., vasárnap

Sütőtök krémleves

Az ősz beköszöntével rengeteg sütőtökös recept kezdett keringeni a blogokon, és én csak kívántam őket. Főleg a sütőtök krémlevest. Most a hétvégén sor került rá, hogy én is kipróbáljam. Szombaton amikor megfőztem, és még forrón megkóstóltuk a Párom azt mondta róla, hogy ez játék-leves, gyermekeknek való, finom, de egy csorbával soha nem ér fel. Másnap, amikor már az ízek összeértek benne, és csak langyosan tálaltam bevágott belőle két tányérral.:) . Nálunk ez a leves inkább a desszert kategóriába tartozik, nekem nagyon ízlett, örvendek, hogy kipróbáltam, egy évben egyszer, sütőtök szezonban biztos máskor is elkészítem. A helyzet az szerintem az ilyen krémlevesekkel, hogy minket itt Erdélyben nem ilyenekkel neveltek, és nem nagyon tudunk hozzászokni, főleg a férfiak.
  A receptet csili és vanília blogján találtam, pluszban csak a csípőspaprikát tettem hozzá, amitől pikánsan csípős lett. Amúgy a recept tökéletes, a mi ízlésünkkel van a baj :) , de Pannának nagyon tudom ajánlani.:)
A recept csak tájékoztatásul áll itt, én semmit sem mértem meg hozzá, csupán szemre készítettem.







Hozzávalók:
  • 1 kg sütőtök
  • 1 krumpli
  • 1 alma
  • 1 hagyma
  • 2 - 3 evőkanál méz
  • 1, 2 l zöldségalaplé
  •  só
  • bors
  • friss rozmaring ágacska
  • 1 - 2 dl tejföl
  • 5 dkg vaj
  • 1 csilipaprika vagy kisebb csípőspaprika
az alapléhez
  • 6 - 7 sárgarépa
  • 2 petrezselyem
  • bors
tálaláshoz
  • 1 narancs leve
  • pirított szezámmag

Elkészítés:
A sütőtököt négy nagyobb szeletre vágva a sütőben megsütöttem, a húsát kikapartam. A züldségeket megfőzve előkészítettem az alaplevet. A meghámozott és kockára vágott krumplit és almát kevés vízben puhára pároltam.
A megolvasztott vajban megdinszteltem az apróra vágott hagymát, a csípőspaprikát és a rozmaringot, majd erre ráöntöttem a mézet és picit karamellizáltam. Ebbe beleforgattam a sütőtök kikapart húsát, az almát és krumplit, felöntöttem az alaplével, botmixerrel krémesítettem, fűszereztem, majd hozzákavartam a tejfölt is.
A szezámmagot serpenyőben megpirítottam, és ezzel, valamint narancslével tálaltam, így mindenki ízlése szerint ízesíthette.





19 megjegyzés:

Mrita írta...

Kati!
Ez nagyon guszta lett és biztosan finom is, én még nem készítettem sütőtökös levest, de ki kellene próbálni.

Tiffanylda írta...

Biztos nagyon jó lehetett! Egyszer egy rokonuk, aki egész Európát végigfőzte - mindenhol megtanulta a specialitásokat -, készített ilyet, de csinált hozzá egy krumplis változatot is! Csak sóba, vízbe főtt krumpli babérral, átpasszírozta és a leveses tálba egyiket jobbról öntötte, a másikat balról, egyszerre! Nagyon dekoratív lett, narancsos és fehéres csíkokkal és FINOM volt!!!
Igen, az ember idegenkedik a szokatlantól, de aztán rá lehet szokni, tapasztalom!:)

Petra írta...

Nagyon guszta lett. A Párod hiába is tiltakozott azért két tányér csak lecsúszott... :)))

Éva írta...

Ma voltál éppen eszembe, hogy merre vagy? Guszta a levesed, de én inkább egy darabka sütőtököt kérnék most nagyon szeretem!

trollanyu írta...

Nagyon jól néz ki:) Én sem ilyeneken nőttem fel, az én konyhám már mégis más,mint a anyukámé. Szerintem ki kell próbálni új dolgokat is a hagyományos mellett, és ami ízlik, azt megtartani.

Mesi írta...

Ezt biztosan ki fogom próbálni! Nagyon jól néz ki!

Névtelen írta...

Ez nagyon guszta! Én nagyon szeretem az ilyen krémleveseket, de a párom nagyon nem:(

Angi Angéla írta...

Imádom a sütőtököt, biztos ez is ízlene!

Gizi írta...

Nagyon guszta!! Többféleképpen készítettem már sütőtöklevest, de mindegyik nagyon finom volt. Ezt a receptet már régen, kicsit átalakítva én is megfőztem. A férfinép erre felénk sem nagyon kedveli a krémleveseket, viszont az én férjem kivétel, mert szereti.:)

Vicuska írta...

Nagyon finom, jó, hogy kipróbáltad!

Szilabi írta...

Hmmm, jónak tűnik! Bár nálunk is hasonló lenne a a Férj hozzáállása! ;)

Mesi írta...

Éva játékában Te kerültél mögém, így én ajándékozlak meg, kérlek küldd el a postacímedet azenszakacskonyvem@gmail.com-ra! Köszi!

Edó írta...

Kati,a sütőtök krémleves valóban eléggé megosztó,a többi krémleveshez képest.Szerintem azért,mert ennek édeskés az íze,tavaly én is hasonlóan készítettem.Idén viszont méz helyett savanyítottam (balzsamecettel),s azt tapasztaltam,hogy így teljesen harmónikus leves lett.

Juci írta...

Kostoltam, ettem, nagyon finom, de a család hallani sem akar róla. Kis buták, pedig igazán izletes egy leves.

Kati írta...

Mrita, egyszer mindenáron érdemes kipróbálni, nekem egyre jobban ízlik:)

Tiffanylda, ez egész jó ötlet amit leírtál:)

Petra, igen, első nap is evett belőle, aztán második nap két tányérral is, amúgy nem válogatós, egyszer mindent megeszik:)

Éva, mi is belakmároztunk abból is:) Kicsit eltűntem, nyakig voltam a munkában:)

Trollanyu, hát már az én konyhám se olyan mint az anyué, de az alapokat azért tőle tanultam, persze én kipróbálok sok ujat is, mert szerencsére a Párom, de a Tesóm is vevő erre, de apum, ő kategórikusan elutasít minden új dolgot, még a pizzát se hajlandó megenni:) Így anyumnak én szoktam kóstolót vinni abból amit kipróbálok:)

Mesi, ha szeretitek a sütőtököt, akkor vágj bele:)

Patricia, ej, ezek a Párok, de nem baj, megfőzzük magunknak:)

Angi Angéla, akkor biztos:)

Gizi, akkor a te férjed ügyes, láttam, hogy neked már sok sütötökös recepted van:)

Vicuska, igen , én is örvendek, most már biztos, hogy azért évente legalább egyszer elkészítem.
Szilabi, ezek a Férjek, Párok:))

Mesi, elküldtem.

Edó, akkor savanyítva is ki kell próbálnbom, bár én eddig nem használtam soha balzsamecetet.

Juci, akkor még van akinek nem ízlik:)

Ottis írta...

Én csak édesen szeretem a sütőtöklevest, másképpen nem bírom megenni :( Pedig próbálkoztam :)

Elisabeth írta...

Kimondottan szenzációs lett a sütőtök krém levesed!

Kati írta...

Ottis, igen, ahány ház, annyi szokás:)

Elisabeth, köszönöm, nagyon megtetszett nekem is.

Borga írta...

Ezt a receptet én is megcsináltam egyszer chilli és vaníliától,de nekünk sem igazán jött be.Pedig amúgy mi nagyon szeretjük a krémleveseket...De most szándékomban áll kipróbálni sósabb változatban is,hátha úgy jobban ízlik majd!
Ma történt:tepsiben csirkecombot pároltam sütőtökkel,almával együtt,párom jóízűen megette,majd közölte,hogy jó volt ez a mézes-répás valami!:D