2012. március 3., szombat

Meglepetés gombák

A fiútesóm egyik munkatársa fürjekkel és fürjtojással is foglalkozik Marosvásárhelyen, tőle hozott a tesóm fürjtojást a hétvégére. Ha valakit érdekel a környékről friss tojás az elérhetőségét megtaláljátok ITT. Egy fürjtojás ára náluk 40 bani, ami kb.38 forint. Nálunk a tyúktojás ára most 80 banitól 1 lejig terjed, tehát nem is olyan vészes az ára.
Mindenesetre annyit mondhatok, hogy a fürjtojás a gombával álompáros. Mi friss zöldségsalátával fogyasztottuk, azt hiszem nem is kell ennél egészségesebb étel.


Hozzávalók:
  • 8 nagyobbacska gomba
  • 1 - 2 evőkanál tejföl
  • 8 fürjtojás
  • kevés vaj
  • 1 kicsi kocka füstölt sajt
  • fehérbors
  • petrezselyemzöld
Elkészítés:
A gombákat megtisztítottam, száraikat eltávolítottam. Minden kalapot sóztam, borsoztam, egy pici vajat és egy aprócska kocka sajtot tettem bele. Egy tepsit kivajaztam, beleállítottam a gombákat, és 10 percre előmelegített sütőbe toltam, hogy kevéssé megpiruljanak. Ezután kivettem, pici tejfölt csepegtettem minden kalapba, és ráütöttem egy - egy fürjtojást. Sóztam, borsoztam, megszórtam szárított petrezselyemzölddel(igazán friss kellene hozzá, úgy finomabb és szebb, nekem van is otthon az ablakban, de a gombát nem otthon készítettem), és újból betettem a sütőbe, kb. 5 percre, amíg a fehérje megsült.
A gomba szárait is megsütöttem a gombákkal együtt, salátával tálaltam.

Én életemben most ettem másodikszor fürjtojást, és most néztem utána, hogy miért is dicsérik annyira, a HáziPatica.com oldalon többek között ezt az információt találtam:
"Mindössze tíz grammot nyom egy darab fürjtojás, az energiatartalma is csekély, 15 kilokalória van benne, a tyúktojás ötöde-hatoda csupán. Ugyanakkor a kicsiny méretéhez képest feltűnően értékes a beltartalma: proteinekben, A-, B1-, B2-, C-, D3-, E-vitaminokban és ásványi anyagokban (például foszforban, káliumban, vasban, cinkben) igen gazdag. Koleszterin viszont kevés van benne, így szív- és érrendszeri betegek is bátran fogyaszthatják. Megtalálható benne a lizozim nevű enzim, amelyet a szervezet természetes antibiotikumának tartanak, mivel bizonyos mikroorganizmusok ellen hat (szétroncsolja a sejtfalukban található fehérjét, a mureint). A lizozim többek között a könnyben, az emberi nyálban és a tojásfehérjében található meg.

A fürjtojást több állapot, betegség esetén kúraszerűen ajánlják: így például légzőszervi fertőzések, gyulladásos, allergiás eredetű gondok, asztma, emésztőrendszeri betegségek, általános gyengeség, idegkimerültség esetén, immunerősítőnek, műtét vagy sugárkezelés utáni roborálásra javasolják. Az idegrendszer és a szív működésére, az agy teljesítményére is jótékonyan hat. Potencianövelő hatást tulajdonítanak neki, a férfierő növelésére is ajánlják rendszeres fogyasztását. "

13 megjegyzés:

Éva írta...

Guszta és biztosan nagyon finom a gombával különösen. Azt is elhiszem hogy nagyon sokmindenre jó, de mennyi az ára ? Na az nincs oda írva, mert szerintem a sima tojás többszöröse és már az sem olcsó. Nagyon jó lett az új blogruhád!

Emi írta...

Én sosem ettem fürjtojást, de ettől, így ahogy van, egyáltalán nem idegenkednék:) A gomba nagy kedvenc, töltve még inkább és a tojás töltelék szuper!

Zsuzska írta...

Nagyon jól néz ki!! Sosem ettem még fürjtojást, más az íze?

teller-cake írta...

Én sem ettem még fürjtojást, de mástól is hallottam, hogy finom, egyszer kipróbálnám. Nagyon finomnak néz ki a fotó alapján!

Elisabeth írta...

A fürj tojás angolul-quail eggs...szinte gondoltam! Itt nálunk nehezen lehet beszerezni, de már kostoltam régen, és igazán különleges és finom ize van. Nagyon guszta és finom előételt kombináltál belőle a finom nagy gombákkal!

Kati, ne aggódj a bonbonos kis tál végett, én becsomagolom biztonságosan hogy ne törjön el, és a posta ára sem lenne olyan veszélyes, mert egy kis filigram finom vékony porcelán...a LENOX!

Katalin írta...

Nagyon guszta lett, szép gusztusosan tálaltad. Fürjtojást még nem ettem soha, de biztos nagyon finom. A tojás ára jól felment nálatok, igaz felénk is, de ennyire nem :(

Roza írta...

Nagyon jól néz ki. Üde színfolt a saláta.
Még én sem ettem soha fürjtojást, de egyszer csak kipróbálom:)

Panna írta...

Nagyon jól néz ki, kíváncsi lennék a fürj tojás ízére, na meg, hogy milyen gombával :)

Nelli írta...

Azta de finom lehet!Fürj tojást még sosem ettem!:)

@havas írta...

Szuper! Imádom a gombát (én is azt ettem éppen a napokban).

Egyre ügyesebb vagy és szeretném, h tudd, minden elismerésem!

Kati írta...

Éva, javítottam, és odaírtam az árát is, fele az ára a tyúktojásénak. És nagyon - nagyon finom:)Persze mi sem fürjtojáson élünk mindennap, de néha jól jön egy kis változatosság. Már ideje volt tavaszi ruhába öltözni, bárcsak én is azt tehetném már:)

Emi, nincs semmi különleges nagy íze, picivel talán lágyabb , selymesebb az íze, mint a tyúktojásnak, de a gombával nagyon jó házasítás.

Zsuzsa, picivel talán lágyabb , selymesebb az íze, mint a tyúktojásnak, de a gombával nagyon jó házasítás.

teller - cake, finom is nagyon, szerintem megéri kipróbálni:)

Elisabeth, nálunk most egyre többen foglalkoznak fürj tenyésztéssel, így a tojáshoz is elég könnyen hozzá lehet jutni, bár nem mindennapi ételek közé tartozik nálunk sem.:)
Csodás az a tálka, kicsit irigylem azt aki megnyerte:))

Katalin, igen, jól megdrágult a tojás, de ahogy hallom nálatok is drágulással riogatnak:) Szerencsére nekünk vannak tyúkjaink, annyit tojnak általában amennyi a családnak kell.

Roza, érdemes kipróbálni, diétához is ajánlják, mert fele annyi annyi a koleszterin tartalma mint a tyúktojásnak, és energiatartalma is kevés, de sok benne a vitamin.

Panna, nagyon jól talál a gombával:)

@havas(Kata), előbb nem ismertem rád:) Köszi szépen a dicséretet, de még van mit fejlődnöm:) Te hogy vagy? Rég nem hallottam felőled.

IsaBella írta...

Nagyon jól hangzik! Én a tojással nem vagyok jóban, így nem valószínű, hogy elkészítem, de a másik gombásat lementettem, és kíváncsian várom a harmadik receptet is! :)

Kati írta...

Jön hamarosan az is, lehet már holnap:)