2012. május 2., szerda

Pipirisaláta(versengősaláta, salátaboglárka) leves

Nem tudom, honnan ered ez az érdekes elnevezése nálunk a versengő salátának. Rigmányban, a szüleim szülőfalujában így nevezik, így a családunkban is így maradt fenn a neve. Rákerestem az interneten, de ilyen név alatt sehol sem, találtam meg.
 A leves receptjét édesanyám nagymamámtól tanulta, én meg tőle. Nagyon finom, a salátánál ízletesebb leves lesz belőle.
A mostani főzetre való pipirisaláta mamámék kertjéből van, mama szedte nekem. Mama, köszönöm Neked.:)



Hozzávalók:
  • legalább 1 kg pipirisaláta(mert fővés közben összeesik)
  • 3 - 4 cikk fokhagyma
  • 4 - 5 szál zöld fokhagymaszár
  • személyenként 1 tojás
  • 1 tojás az eresztékhez
  • fél dl tej
  • 2 - 3 evőkanál tejföl
  • 2 evőkanál liszt
  • ecet, ízlés szerint(1 - 2 evőkanál)
  • 1 evőkanál olaj
Elkészítés:
A pipirisalátát átválogatom, száráról lecsípem, folyó víz alatt többször átmosom. Közben vizet teszek oda, amikor főni kezd beleteszem a pipirisalátát, a fokhagymát, a felaprított fokhagymaszárat, és megsózom. Amikor újraforr beleütöm a tojásokat, és néhány percig nem kavarom meg, hogy a tojások egyben maradjanak. Ezalatt a saláta is megfő. Közben elkészítem az eresztéket: a tojást csomómentesre keverem a liszttel, majd felöntöm fele tejjel, fele vízzel. A levest leveszem a lángról. és fokozatosan hozzákeverem a leveshez. Néhány percig visszateszem a lángra, de nem sokáig, mert hamar összefut. amikor ismét leveszem a lángról, ízesítem ízlés szerint ecettel, valamint hozzákeverek 2 - 3 evőkanál tejfölt, úgy hogy előbb felhígítom levessel. Levégül hozzáteszek egy evőkanál olajat, édesanyámtól úgy tanulta, hogy a salátaleveskhez kell. Nagymamám és édesanyám nem szoktak tejfölt tenni bele, de én most tettem, mert selymesebb lesz így a leves íze.

A pipirisaláta(versengő saláta, salátaboglárka))

22 megjegyzés:

sedith írta...

Hétfőn volt nálunk ilyen leves. Sóskával vegyesen. És én, a húgom meg két szép lányom szedtük. :)
Na, én sem hallottam eddig sem pipirisalátának, sem versengőnek, ellenben nálunk hívják még békasalátának is, illetve nemrég hallottam csengő saláta megnevezését is.

Kati, kérlek, nézz be hozzám minél hamarabb, olvasd el az utolsó bejegyzésem, és mozgósíts mindenkit, akit csak tudsz az ismerőseid közül! Nagyon kérlek!!!

Blogkonyha írta...

Sosem hallottam még erről a salátáról...Vagy lehet hogy igen, csak nem így szólítva. Nagyon izgalmas lehet, nekem a sóskaleves jut róla az eszembe...

Éva írta...

Erről a salátáról még én sem hallottam! Először mikor ránéztem azt hittem hogy sima salátafőzelék. Szerintem hasonló az elkészítése is. Biztosan nagyon finom!

teller-cake írta...

Megint tanultam valami újat, hála Neked! :-) Nagyon fincsinek néz ki!

Katalin írta...

Még én sem hallottam ilyen salátáról, nagyon guszta kis levelek :)
Finom lehetett ilyen melegben, legalábbis nálunk még nagy meleg van. Pünkösdre majd biztos elromlik, szokás szerint :(

Emi írta...

Én hallottam róla salátaboglárka néven, de nem láttam, nem ettem. Viszont a salátalevest szeretem, úgyhogy egy kóstolásra jöhetne:)

Márti írta...

Akkor én írok egy újabb nevet, mi ugyanis kukuk salátának nevezzük! hogy miért ezt én sem tudom :) Galambbegy salátaként is él a köztudatban. Nagyon szeretjük, és majdnem így készítem én is.

Gerdi írta...

Mifelénk meg kakukksaláta volt! Anyukámtól hallottam, hogy régebben főzték, de én soha nem ettem. Pedig mindenféle "gazlevest" szeretek.

Panna írta...

Még én sem hallottam ilyen levesről, de a növényt sem hallottam még így nevezni. :) Szívesen megkóstolnám az ismeretlensége ellenére :)

Kati írta...

sedith, a hozzászólásokból látom, hogy sok neve van ennek a finom salátának:)
Sajnos vér ügyben nem tudok segíteni:( Gyógyulást a kisgyereknek.

Illéskrisz, utólag tettem fel képet is róla, így sem ismerős?

Éva, salátafőzeléket mi nem szoktunk készíteni, csak levest, ez is pont úgy készül mint az egyszerű kerti saláta.

teller - cake, akkor örvendek neki:)

Katalin, pedig nálunkfele elég elterjedt ez a saláta, bár Magyarországon nem tudom:)

Emi, még annál is finomabb:)

Márti, akkor én is tanultam még nevet róla:) Finom , az biztos:)

Gerdi, jót kuncogtam a gazlevesen:)

Panna, te biztos szeretnéd, esetleg főzelék formájában is:)

Ottis írta...

Mi papsalátának hívjuk :)

Unknown írta...

Én úgy látom, hogy olyan a levele, mint a mocsári boglárkának. Nem tudom, hogy ez a saláta virágzik-e?

Kati írta...

Ottis, nálunk is mondják annak is:)

Unknown, igen, virágyik, sárga virága lesz:)

Unknown írta...

Az én szüleim versingőnek hívták. Ez volt az első zöld amit ettünk anno. Ezetes forralt salátalé, most is érzem az illatát.

Unknown írta...

Az én szüleim versingőnek hívták. Ez volt az első zöld amit ettünk anno. Ezetes forralt salátalé, most is érzem az illatát.

Kati írta...

Ismeretlen (márc.22)Igen, nálunk is hívják versengőnek is :)

Névtelen írta...

Anyám szentgyörgyi salátának hívja, ő hhétfalusi, erdélyi...én is salátalevesnek tanultam tőle, de szalonnán megfuttatot tojáslepényt adtak hozzá, és a kisült szalonnakockákon főzték meg a levest. Az ecetes, tej(fölös) ereszték, és a fokhagyma is stimmel!��

Unknown írta...

Itt Erdélyben, Oroszhegyen papsalátának hívjuk, ez az első tavaszi étel a csalán főzelék, vagy csalanleves, Isteni finom

jutacs írta...

A Homoród-mentén pedig pipesaláta.
És nyilván az első tavaszi leves. Aki kibírta a telet, az már ezentúl megél, tartották a régi öregek, hiszen lehet szedni a pipesalátát.
Imádom, jó sok rántottával, ecetesen

Unknown írta...

Mifelénk csirke saláta a neve ennek a tavaszi növénynek ,Szaszregenben ,Maros megye !Nagyon finom a leves ,rántottaval vagy túrós puliszkaval !

Névtelen írta...

Papsaláta a neve Udvarhelyszeken!

Névtelen írta...

Szenzacios!