2014. január 26., vasárnap

Kakas kocsonya

Most egy olyan receptet hozok nektek, amit mi is most próbáltunk ki életünkben először anyummal. Már sokszor hallottuk, olvastuk, hogy nem csak disznóhúsból lehet készíteni kocsonyát, hanem egy kis csalafintasággal szárnyashúsból is. Volt egy tavalyi kakasunk, így annak a csontos részéből főztük ezt a finomságot, ami mindenkinek tetszett a családban. Sőt, csak ajánlani tudom azoknak, akik jobban szeretnék kihagyni a zsírosabb húsokat az étkezésükből. A disznóhúsból készült kocsonyától abban különbözik, ahogy már írtam az előbb, hogy kevésbé zsíros, a szárnyashústól és a zöldségtől pedig picivel édesebb annál, az íze picit a húsleveséhez hasonló. A disznóbőr azért kell bele, hogy megkössön, és ne kelljen zselatint használni.



Hozzávalók:  2 kg kakashús ( a kakas csontos részei: szárnyak, lábak, nyak, hátgerinc, a far, a zúza, de aki jobban szereti a több húst, akár a combokat is beleteheti), 80 dkg disznóbőr, 1 nagy sárgarépa, 1 nagy petrezselyemgyökér, 1 hagyma, 1 fej fokhagyma, 25 szem feketebors, só.
Elkészítése: A kocsonyának való darabokat forró, majd hideg vízben, több léből is átmossuk. Belerakjuk egy nagyobb fazékba, hozzátesszük a hagymát, a fokhagymát, a szemes borsot, rátöltünk annyi hideg vizet amennyi ellepi (4 - 5 liter), enyhén megsózzuk és főni tesszük.Vigyázunk, hogy ne forrjon lobogva, hanem csak lassan, gyöngyözve, mert ha nem, nem lesz szép tiszta. A tetején képződő habot leszedjük. Amikor a húsok majdnem megpuhultak hozzáadjuk az egészben hagyott gyökérzöldséget is. Addig főzzük, amíg a hús, könnyen leválik a csontokról, ez 4 óráig is eltarthat. Amikor a hús teljesen megpuhult, a levéből próbát veszünk, 2 - 3 evőkanál levet egy kistányérban hidegre teszünk, ha megköt, a kocsonya kész van. Ekkor a húst kiszedjük, kicsontozzuk. A levét ülepedni hagyjuk.
A kicsontozott húsdarabokat, a bőröket szétosztjuk tányérokba, kisebb tálkákba, a sárgarépát és a petrezselyemgyökeret felkarikázva szintén a tányérokba osztjuk. A leülepedett levet, szűrőbe tett gézdarabon át a tányérokban lévő húsra szűrjük. A tányérokat hideg helyre visszük, ahol a kocsonya néhány óra alatt megdermed. Ha jól sikerült akkor a kocsonyánk átlátszó és keményen rezgő.
A kocsonyát pirospaprikával megszórva, hagymával tálaljuk.

14 megjegyzés:

kolozsgabi írta...

Imádom, nekem Apum régen mindig csinált a rendes kocsonya mellé csirkekocsonyát, mivel nem szeretem a zsíros húst! Remekül néz ki, küldjél légy szí egy darabkát!! Igazán kedvet kaptam a készítéséhez és még sohasem főztem kocsonyát - most meg még a hideg is megjött hozzá!!

Katalin írta...

De nagyon guszta, szép színes, és finom is lehet a zöldségekkel.
Ilyet még nem csináltam, de hasonlót egyszer igen :-)

http://katalin-konyha.blogspot.hu/2011/11/hidegtal-aszpikos-fustolt.html

Vicuska írta...

Sok zöldséggel de finom lehet! Az én Édesanyám halból is készített kocsonyát, hogy az milyen finom volt!!!! Meg is kérdezem, meg van e még a receptje :)

María írta...

Kati, ez csodaszép lett, és el tudom képzelni milyen finom!

Hankka írta...

Tetszik ez a könnyedebb változat, finom lehet a zöldségekkel! :) Nagyon szépen tálaltad, annyira guszta! :)

Unknown írta...

Nagyon guszta,biztos nagyon finom :)
gratulálok

marisz57 írta...

Nagyon jól sikerült a kocsonyátok, Kati! Szívesen megkóstolnám, mert nagyon szeretem. Én is szoktam főzni baromfiból (nem feltétlenül kakasból), de én nem disznóbőrt, hanem még 2-3 pár baromfilábat teszek bele, akkor biztos megalszik zselatin nélkül.

trollanyu írta...

De finom lehet:) Rég nem ettem kocsonyát, kakasból meg még sosem:)

Gerdi írta...

Pipikocsonya? Én még nem is hallottam róla! De nagyon-nagyon jól néz ki! Épp azon gondolkodtam, honnan szerezhetnék disznóbőrt, s íme, Marisz tanácsa: a tyúkláb is megteszi:-)

Katalin írta...

Kedves Kati, légy szíves nézz be hozzám, egy játékra szeretnélek invitálni :-)

Seffer Lilla írta...

Kakas is, meg még kocsonya is. Csak jó lehet! :)

Blogkonyha írta...

Irtó izgalmas, hogy szárnyasból is kivitelezhető a kocsonya... nagyon szépen és gusztán tálaltad. Egyszer kipróbálom én is!

Nea írta...

Nagyon pazar a látvány. Tetszik nekem ez a light-os, jó zöldséges változat. De rég ettem kocsonyát.

Kati írta...

kolozsgabi, akkor neki kell fogni s elkészíteni:)Köszi:)

Katalin, a tied is guszta, köszi:)

Vicuska, olvastam egy receptet Munkácsy nevéhez kötődik, az is halkocsonya féle volt, egyszer kipróbálom:)Köszike:)

Mária, köszi, bizony finom volt:)

Hankka, anyummal készítettük, a tálalást is ketten találtuk ki:) Köszi:)

Rózsa, köszi:)

marisz57, köszi az ötletet:)

trollanyu, eddig én sem, egyszer ki kell próbálni:) Köszi:)

Gerdi, látod mire jók a kommentek, sok tanulság van bennük:) Köszi:)

Lilla Seffer, csakis:) Köszi:)

Illéskrisz, érdemes kipróbálni, nagyon finom:) Köszi:)

Nea, finom light-osan is:) Köszi:)