2013. szeptember 15., vasárnap

Fahéjas szilvadzsem

Azt mindig is tudtam, hogy a fahéj íze nagyon talál a szilvával, de eddig mégsem készült fahéjas szilvadzsem, azon egyszerű oknál fogva, hogy a család inkább csak a hagyományos ízeket szereti. Így most is, csak egy kisebb adagból készítettem a magam számára, és ajándékba:) A hagyományos szilvadzsem receptjét ITT megtaláljátok nálam. Ennek az adagnak sokkal szebb lett a színe, mint a múltkorinak, olyan szép, mélylila.



Hozzávalók: 3 - 4 kg szilva, minden kg-hoz 15 - 20 dkg cukor (a szilva édességétől függően), 2 - 3 kávéskanál őrölt fahéj, késhegynyi szalicil.
Elkészítése: A szilvát több lében alaposan átmossuk, kimagoljuk.  Hibátlan zománcú edényben főni tesszük, folyamatosan kavargatjuk. Az edény alá cserepet teszünk, hogy nehogy odaégjen. Amikor a héja már sirülni kezd, paradicsomhajaló géppel átpaszírozzuk. Ezután ismét visszatesszük főni, és addig főzzük amíg sűrűsödni kezd, ekkor hozzáadjuk a cukrot és a fahéjat.  A cukor egy kissé felhígítja, így még bugyogtatjuk egy kicsit amíg ismét sűrű lesz. A tűzről levéve hozzákavarjuk a szalicilt, és tiszta befőttesüvegekbe töltjük. Szárazdunsztban hagyjuk kihülni. A biztonság kedvéért forró vízben is kidunsztoljuk.

14 megjegyzés:

Lina írta...

Én is főztem szilvalekvárt, igaz, nem kilós szőlőkből, hanem csak 600 g-nyiból, mert csak én eszegetem. Életem első lekvárfőzése volt, és elmondom, nagyon jól sikerült, csak épp nem lekvárt kaptam végeredménynek, hanem gyümölcssajtot:D. De majd a következő jobb lesz, ez meg tökéletes buktához, főleg, hogy két kis üvegecske lett, az egyiket rumaromával, a másikat pedig mákkal ízesítettem. Ha kedveled a mákot, azt mindenképpen próbált ki, isteni!!!!

Lina írta...

Izé, nem kilós szőlőket akartam írni, hanem kilónyi szilvát. Azt hiszem, fáradt vagyok:)

trollanyu írta...

De finom lehet és a színe fantasztikus:) Nekem a szilvalekvár a kedvencem:)

teller-cake írta...

De szívesen megkóstolnám... Kíváncsian várom milyen finomságokat készítesz vele! :)

Okki írta...

Valóban nagyon szép lett a színe! :)
Fahéjasan még nem ettem, de biztosan finom.

Katalin írta...

Szép lett a lekvárod! A színe is gyönyörű! Én is szoktam fűszeresen eltenni, fahéjjal és szegfűszeggel :)

csipike írta...

Még így fahéjasan nekem sem jutott eszembe főzni, igaz csak egyszer főztem eddig. Kicsit hígabb lett, de én nem paszíroztam, darabos lett, kalácshoz, nudlihoz szoktam enni.

Vicuska írta...

A szilva valóban jó társa a fahéjnak, én is tennék bele kis szegfűszeget is. Finomat alkottál!

HajniZoli írta...

Finom lekvárt főztél! És a csuprod is nagyon aranyos a tányérkával:-)

Elisabeth írta...

Éppen most kaptam egy üveg szilva dzsemet a nővéremtöl Ohio-bol, nekik bőven termett szilva az idén. Remélem abban is lesz fajéj...de nem hinném. Micsod zseni ötlet, és finomságos ize lehet!

Borso írta...

Szia.Mennyi idő alatt készül el így a lekvár? A paradicsomhajaló helyett tudsz valami mást javasolni?Most készülők lekvárt főzni először, vettem befőzőcukrot,de ahhoz 500 g cukorhoz 1,5 kg gyümölcs kell, nekem ez sok, ezért nézegettem más recepteket is, a tied tetszik, lehet inkább így csinálom,csak szalicilt is kell még vennem. Miért kell 2x dunsztolni a kész lekvárokat?

Kati írta...

Lina, jó ötlet a mák, köszi, egyszer kipróbálom:)

trollanyu, nekem is nagyon ízlik:) Köszi:)

Teller - cake, hát... lehet egyszerűen csak keksszel vagy kenyérrel fog elfogyni:) Köszi:)

Okki, nagyon jól harmonizál a fahéj a szilvával:) Köszi:)

Katalin, tényleg a szegfűszeg is jó ötlet:) Köszi:)

csipike, igen, darabos, kotyó lesz ahogy nálunk mondják, ha nem hajaljuk ki. Köszi:)

Vicuska, köszi:)

HajniZoli, köszi:) A szett pedig az anyukámé:)

Elisabeth, akkor te is kóstólhatsz szilvadzsemet:) Köszi:)

Borsó, hát ha egyedül fogsz neki a szilvadzsemnek, a tisztítástól a kimagoláson, kihajaláson keresztül, egészen a besűrűsödésig 4 - 5 óra is lehet, sőt ha nagyobb adag még több is.
Ha kisebb adagból főződ a paradicsomhajaló helyett lehet esetleg forró vízbe dobálni, s a héját lehúzni. Más gépezetet helyette nem tudok, sajnos. Mi csak egyszerű cukorral készítettük, de ha jó édes a szilva akkor nem kell annyi cukor hozzá. A kétszeri dunsztolás a biztonság kedvéért van:)

Unknown írta...

Az idén mi is készítettünk,nagyon finom lett :)
(Persze már tartósítószer nélkül)
Üdv.Rózsa

Kati írta...

Rózsa, annak csak örvendek, hogy ízlik:) S tartósítószer nélkül mégjobb:)