2012. május 20., vasárnap

Kaporszósz főtt krumplival, fürjtojással, kolbásszal

Azért is került a cím elejére a kapor, mert a hangsúly ebben az ételben a kaporszószon volt. Nem a kaporszósz készült a krumplihoz és a többi hozzávalóhoz, hanem a krumpli, a kolbász, a fürjtojásból sütött tükörtojás a kaporszószhoz. Otthon, édesanyámék kertjében rengeteg kapor bújt ki a palánthagyma ágyásban. Édesanyám kigyérítette, és nekem adta a kiszedett, szép zöld, friss kaprot. Több blogon is olvastam már a kapormártásról, kaporszószról, így elhatároztam, hogy egy részéből én is azt készítek. A többit pedig eltettem sóban, majd arról is írok.
Nem is tudom miért nem készítettem eddig kaporszószt, mert nagyon, de nagyon finom. Édesanyám nem szokott készíteni, így történhetett, hogy én sem kóstóltam soha. De ezután többször fogok készíteni.



Hozzávalók:
a kaporszószhoz
  • egy jó nagy csokor friss, zöld kapor
  • 2 dl tejszín
  • fél dl tej
  • 1 evőkanál liszt
  • 1 evőkanál olaj
a körethez
  • 1 nagyobb szál csípős kolbász
  • fél kg krumpli
  • személyenként három fürjtojás
 Elkészítés:
A kaporszósz: a kaprot alaposan megmostam, lecsepegtettem, és apróra vágtam. A lisztet világosra pirítottam az olajban, ebben megforgattam a kaprot, és feltöltöttem a tejszínnel, valamint a tejjel, és megsóztam. Folyamatos kavargatás mellett besűrítettem, kiforraltam.
A körethez a krumplit enyhén sós vízben, héjában megfőztem, majd meghántottam, és kockákra vágtam. A kolbászt kevés olajban megsütöttem, és ugyancsak a kolbász zsírjában a fürjtojásokat is megsütöttem tükörtojásnak.
A még meleg, megsózott krumplival, a kolbásszal, és a fürjtojással tálaltam a kaporszószt hidegen. Mind a tíz ujjunkat megnyaltuk utána:)


17 megjegyzés:

Jámborné Budai Mónika írta...

Mi is nagyon szeretjük a kaporszószt.
Odavagyok a fürjtojásaidért:))

Babette írta...

Nagyon nagyon klassz recept! Jövő héten beiktatom, meg a hajában sült tojást is!:)))

Blogkonyha írta...

Úh, de finom, és milyen egyszerű hozzávalók! Szuper ebéd!

Csilla írta...

Nagyon guszta. Fürj tenyésztéssel is foglakozol, hogy ennyi fürjtojásos kaját készítesz? Itt rém drága a boltban, le sem merem venni a polcról.

Anazar írta...

Misoda fogás!! Csorog a nyálam!

Éva írta...

Ó ez igen finom lehetett! Nagyon guszta!

Gizi írta...

Nagyon szeretem a kaporszószt, és olyan csodásan tálaltad, hogy megtudnám enni az egészet. Kíváncsian várom, hogyan tartósítottad a kaprot. Én leszoktam fagyasztani, és így egész évben használhatom.

Viki írta...

Na ez már nem bíííííroooom !!! Imádom a kaporszószt, ha lehetne egész nyáron azt ennék, de csakis és egyedül sült szalonnával :)

Juci írta...

Örvendek, hogy nektek is tetszik a kaporszósz!
Én is gyakran készítem mostanában.

Nelli írta...

Mi is nagyon szeretjük, nemrégen volt megint.
Már a blogra is beírtam egyszer régebben.
Még hidegen is szeretem. :-)

Erdokóstoló írta...

A kaporszósz nagyon finom!

Egy kérés: Ha esetleg piacon jársz felétek és éppen fényképezőgép is van nálad. Fotóznál egyet nekem és mindenkinek. Feltennél egy fotót blogodra a mostanában már biztosan termő erdei szamóca kicsi nagy és hatalmas halmairól, amit Erdélyben sokfelé árulnak. Olyan fantasztikus látvány, az apró illatos gyümölcs kosarakban, kis ládákban, kupacokban. Felénk ilyet nem látni. Kis erdőkóstolás legalább képben! üdv. Andrea

@havas írta...

Jujj, nagyon szeretem a kaprot. Tavaly tárkonyszósz készült a töltött karalábéra, de idén kipróbálom a kaprosat. Köszönöm!

Kati írta...

Mónika, köszi:) Én is:)

Babette, örvendek, hogy tetszik:) Finom is attól függetlenül, hogy egyszerű.

Illéskrisz, köszi:)

Csilla, nem, nem foglalkozom fürjtenyésztéssel:) Fiútesóm hozza nekem, neki egyik kollegája foglalkozik vele, 8 vagy 9 lej a 24 darabos doboz, néha megengedjük magunknak:)

Anazar,Éva, köszi:)

Gizi, köszi:) Eddig én is fagyasztottam, de most kipróbálom másként is:)

Viki, jó ötletet adtál:) De a sós főtt krumplival, és a sült gombával is tökéletes páros a kaporszósz.:)

Juci, ezután én is többször fogom, csak olyan gyorsan elvénül a kapor a kertben.

Nelli, igen, láttam nálad is bizony a múlt héten azt hiszem, a főtt krumpli ötlete tőled származik:)

Erdőkóstoló, köszi:)
Szívesen készítenék neked fotót a szamócáról, de én Nyárádszeredai vagyok, Marosvásárhely mellett, és nálunk nem terem meg a szamóca, így nem is árulják a piacon. Gyergyó és Csíkszereda vidékén lehet látni a piacokon ha jól tudom, és az utak mellett a romák árulják. Megkérem ha gondolod Alízt, a Fakanálforgató tollforgató blog íróját, náluk árulnak szerintem:)

Kata,én még a tárkonyszószt nem próbáltam, de jó, hogy mondod:) Karalábéval szerintem is tökéletes lesz a kaporszósz.

Erdokóstoló írta...

Kedves Kata! Köszönöm, azt gondoltam egyszerűbb és többfelé árulják. Tavaly láttam, már nem is emlékszem, hol, Kolozsváron vagy Nagyváradon, hogy milyen sokan árulják az vad szamócát. Imádom a piacokat és még plusz élmény volt a sok szamóca. Sajnos nem fotóztam. Hát, ha valaki egyszer fotózna, szívesen látnám, de nem mindenáron...
köszönettel
Andrea

Kati írta...

Kedves Andrea, Alíz elvállalta a fotókészítést:) Csak még várni kell vele mert kb egy hónap múlva kezd érni az erdei szamóca.

Gabriella írta...

Hű, micsoda finomságok vannak nálad most is! :)

Panna írta...

Kaporszószt még én sem ettem, de ki fogom próbálni! :)